Dziś za pomocą przeglądarek internetowych czy aplikacji mobilnych dostępne są dla nas zarówno polskie legalne kasyna online jak i serwisy streamingowe. Wśród tych drugich od lat rekordy popularności bije Spotify. Ten serwis z muzyką jest w stanie zagwarantować nam utwory muzyczne czy podcasty z całego świata. Teraz firma planuje wprowadzenie trybu offline dla osób bez konta premium.

Czym jest Spotify?

Spotify to ceniony na świecie serwis streamingowy, który założony został w Szwecji w 2006 roku. Firma ta oferuje bezpłatny streaming muzyki bądź też w ramach pakietu premium. W przeciwieństwie do sprzedaży fizycznej lub utworów do pobrania Spotify wypłaca tantiemy na podstawie liczby strumieni wykonawców jako odsetka wszystkich przesyłanych na platformie utworów. Przekazuje w ten oto sposób około 70% swoich całkowitych dochodów posiadaczom praw autorskich, którzy następnie płacą artystom na podstawie ich indywidualnych umów. Spotify w związku z tym spotkał się z krytyką ze strony niektórych artystów i producentów, jednak większa część rynku dobrze ocenia współpracę ze Spotify.

Serwis dostępny jest zarówno z poziomu aplikacji mobilnej, wersji przeglądarkowej, jak i oprogramowania na komputery. Darmowa wersja umożliwia słuchanie muzyki z przerwami na reklamę niczym w radio. Można jednak przestawić się na wersję premium, która jest nie tylko bez reklam, lecz z trybem offline i brakiem limitów w wersji mobilnej. Za wersję premium w zależności od abonamentu zapłacimy od 9.99 do 29.99 PLN.

Obecnie Spotify obecne jest w wielu krajach na całym świecie, posiada ponad 50 wersji językowych i oferuje ponad 60 milionów utworów pochodzących od wytwórni płytowych i firm medialnych. W lipcu 2020 roku serwis mógł się pochwalić 299 milionami aktywnych użytkowników, z których aż 138 mln regularnie opłacało abonament. W II kwartale 2020 roku Spotify zanotowało przychody w wysokości blisko 1,9 mld dolarów, jednak kwartalna strata operacyjna wyniosła aż 167 mln euro. Firma prognozuje, że w ostatnim kwartale może liczyć nawet na blisko 350 mln użytkowników i wpływy 2,25 mld euro.

Offline bez premium

Sporą różnicą między wersją premium a bezpłatną jest możliwość słuchania utworów w trybie offline. Abonenci mogą bowiem pobierać playlisty, konkretne utwory na urządzenia i poprzez Spotify odsłuchiwać je bez połączenia z Internetem. Pomaga to zarówno osobom oszczędnym na transferze danych jak i tym, którzy często podróżują poza Polskę.

Wedle zaprezentowanych przez pracownię firmy informacji Spotify planuje wprowadzenie trybu offline dla wszystkich użytkowników. Wiązać się będzie on jednak z pewnymi ograniczeniami. Osoby bez premium będą mogły jedynie korzystać z tego trybu do 30 minut dziennie. Działanie to ma zapewne na celu promocję trybu offline i zachęcenie większej liczby użytkowników do wykupienia pakietu premium. Nie wiemy jednak, kiedy dokładnie tryb ten ma zostać wprowadzony i czy będzie od razu dotyczył wszystkich krajów czy też będzie stopniowo wprowadzany w fazie testów.

Ostra walka o klienta

Spotify to nie jedyny serwis służący do słuchania muzyki czy podcastów. Możemy dziś bowiem skorzystać z kilku innych mniej lub bardziej popularnych serwisów zarówno na komputerach jak i urządzeniach mobilnych. Do wyboru obok Spotify mamy także Apple Music, Tidal, Deezer, Amazon Music, Google Play Music czy też YouTube Music. Część z nich oferuje darmowe wersje z ograniczeniami, a część dostępna jest tylko dzięki premium. Walcząc o klienta, serwisy te proponują nam między innymi pakiety rodzinne, zniżki dla studentów czy też par. W wyniku tego sporo osób nie wie dokładnie, na który z serwisów chce się zdecydować.